مقالات

کفراژ چیست و کاربرد آن در داربست نما به چه علت است ؟

کفراژ داربست

کفراژ چیست و کاربرد آن در داربست نما به چه علت است ؟

        کارشناسان اجرای داربست در نمای ساختمانهای بلند مرتبه سازندگان را توصیه به بستن کفراژ در پشت داربست نما می نمایند . اما کفراژ چیست و کاربرد آن در داربست نما به چه علت است ؟

       کفراژ یک کلمه فرانسوی به معنای قالب است و در واقع به هرگونه بستن داربست که بیش از 4 پایه در آن متصور باشد کفراژ می گویند. کفراژ داربست اغلب در زیر سقفهای بتونی یا زیر عرشه پلها هنگام بتون ریزی استفاده می شود تا با ایجاد پایداری سقف ، مانع از ریزش یا نشست آن تا زمان خشک شدن کامل بتون گردد.

        کفراژ با توجه به وسعت پروژه ، سنگینی بار بتون و … محاسبه و اجرا می گردد . هرچه میزان بار و فشار وارده بیشتر و سنگین تر باشد فاصله ستونهای کفراژ کمتر می شود . در اجرای کفراژ از قالبهای متفاوتی بسته به نوع کار استفاده می شود که قالبهای فلزی ، چوبی و پلاستیکی از آن دسته می باشند .  

        اما یک کاربرد دیگر کفراژ در اجرای داربستهای مرتفع و بلند مرتبه است که به عنوان یک سازه نگهبان عمل می نماید . بسته به ارتفاع نما کفراژ می تواند به عرض 3 تا 9 متر در پشت داربست اصلی نما اجرا گردد.

        برخی سازندگان با نظر صرفه جویی در هزینه های داربست از اجرای کفراژ در نمای ساختمانهای مرتفع (خصوصاً در نماهای جنبی که فاقد محلهایی برای مهار داربست است ) خودداری می نمایند .

       حسب مقررات شهرداریها لازم است سازندگان با گونی و دیگر پوشاننده های ساختمان نسبت به پوشش کامل ساختمان در حال ساخت با هدف جلوگیری از انتشار گرد و غبار اقدام نمایند . معمولا بهترین مکان برای ایجاد این پوشش داربست نما است و چنانچه داربست از پایداری و استحکام لازم برخوردار نباشد وزش یک باد محسوس می تواند موجب لغزش داربستهای بلند مرتبه و بروز حوادثی همچون ریزش مصالح ، حوادث کارگری و … گردد و چنانچه وزش باد شدیدتر شود همانطور که بارها در تصاویر و فیلمهای خبری فضای مجازی  دیده شده امکان ریزش داربست و بروز خسارات سنگین و گاه جبران ناپذیر نیز متصور است .

       لذا با توجه به موارد فوق و اصل پیشگیری از حوادث ناخواسته ، اجرای کفراژ پشت داربست در ساختمانهای 5 و 6 طبقه، حداقل 3 متر عرض به طول پروژه و تا 4 طبقه ارتفاع و در ساختمانهای تا 10 طبقه 6 متر عرض به طول پروژه و تا ارتفاع 8 طبقه و در ساختمانهای بلندتر حداقل به میزان 80 درصد ارتفاع ضروری به نظر می رسد.

       بدیهی است هرچه فضای استقرار داربست در کف زمین بیشتر باشد از استحکام و پایداری بالاتری برخوردار خواهد بود .

       در نهایت آنچه که باید مورد توجه قرار گیرد هرچند رعایت اصول ایمنی و مهندسی به ظاهر موجب افزایش هزینه ها می گردد اما در واقع احتساب این موارد در هزینه ها امری نامقبول و اجتناب ناپذیر است و قطعاً از تحمیل هزینه های ناخواسته و بیشتر ممانعت خواهد نمود .

# اجاره داربست تهران داربست فلزی تهران # اجاره داربست فلزی # نصب داربست فلزی # فروش داربست فلزی شرق تهران # اجاره داربست شمال تهران # اجاره داربست غرب تهران # داربست فلزی # اجاره داربست جنوب تهران # اجاره داربست شرق تهران # اجاره داربست فلزی شمال تهران # داربست # انبار داربست # داربست تهران # بهترین داربست تهران # بهترین داربستی تهران # ارزان ترین داربست فلزی # داربست شمال تهران # داربست غرب تهران # داربست جنوب تهران # داربست شرق تهران # داربست فلزی شمال تهران # اجاره داربست فلزی غرب تهران # اجاره داربست فلزی جنوب تهران # اجاره داربست فلزی شرق تهران #داربست # داربست مطمئن # داربست فلزی ارزان# فروش داربست فلزی غرب تهران # داربست مطمئن # داربست فلزی غرب تهران # داربست فلزی جنوب تهران # داربست فلزی شرق تهران# فروش داربست فلزی شمال تهران # نصب داربست شمال تهران # نصب داربست غرب تهران # نصب داربست جنوب تهران # نصب داربست شرق تهران # نصب داربست فلزی شمال تهران # نصب داربست فلزی غرب تهران # نصب داربست فلزی جنوب تهران # نصب داربست فلزی شرق تهران # فروش داربست شمال تهران # فروش داربست غرب تهران # فروش داربست جنوب تهران # فروش داربست شرق تهران # فروش داربست فلزی جنوب تهران # داربست هیأت # حفاظ ساختمان # بست گردان # بست تک پیچ داربست

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *