مقالات

چرا اجاره داربست ؟

اجاره داربست

         این سوال در ذهن بسیاری از سازندگان خصوصا مالکان پروژه های متوسط و کوچک مطرح است که اجاره داربست به صرفه تر است یا خرید لوازم داربستی ؟

         البته شاید با توجه به نرخ تورم سالهای گذشته، سازندگان ساختمانها و پروژه های عمرانی به این نتیجه نیز رسیده باشند که خرید داربست می تواند به صرفه تر باشد اما توجه به نکاتی در این خصوص خالی از لطف نیست .

1-    معمولاً سازندگانی که خرید داربست را نسبت به اجاره داربست به صرفه تر می دانند برای صرفه جویی اقدام به خرید لوازم ارزان داربستی می نمایند که اینگونه لوازم می تواند ضمن اینکه مخاطراتی را به همراه داشته باشد زیانهایی را هم در پی داشته باشد . از آن جمله :

1-1-       مخاطرات استفاده از متریال سبک و بی کیفیت در کار حساسی همچون داربست که عمده فعالیت آن در ارتفاعات بلند صورت می گیرد بر کسی پوشیده نیست . مسائلی چون خم شدن لوله ، شکست بست ضعیف ، رهایی اتصالات و … از عواقب استفاده از متریال های بی کیفیت در کار داربست است که گاها هزینه آن جبران ناپذیر است .

1-2-       نیاز به استادکار برای بستن داربست و انجام خرده کاریها در میان پروژه نیز از دیگر عوامل هزینه بر در خرید داربست است و به طور متوسط در یک پروژه ساختمانی حداقل نیاز به 15 تا 20 مرتبه مراجعه برای انجام امور داربست و تعمیرات آن می باشد .

1-3-       تهیه لوازم داربستی در میان پروژه مثل انواع بستها یا لوله در ابعاد مختلف که پس از آن دیگر به آنها نیاز نخواهید داشت نیز جزو هزینه های سربار در خرید داربست هستند .

1-4-       پس از اتمام پروژه ساختمانی ، لوازم داربستی غیر قابل استفاده خواهند بود و نگهداری لوازم داربست هم با توجه به ابعاد آن نیازمند فضای نسبتاً بزرگی خواهد بود . لذا چنانچه قصد استفاده از آنها در پروژه های بعدی در مدت زمان کوتاه نداشته باشید هزینه انبارداری و نگهداری و نگهبانی از آن نیز می تواند مورد توجه قرار گیرد .

1-5-       یکی از گزینه ها پس از اتمام پروژه ، فروش لوازم داربستی است که چنانچه شما از آن دسته سازندگانی باشید که اجناس سبک و بی کیفیت خریداری نموده باشید فروش لوازم دست دوم داربست با زیان قابل توجهی همراه خواهد بود . معمولا صنف داربست از خریداری اینگونه لوازم امتناع می نمایند زیرا استفاده حرفه ای از اینگونه لوازم با ضایعات زیادی همراه خواهد بود .

2-         رعایت اصول استاندارد و ایمنی در اجرای داربست نیز از مواردی است که در باز و بست داربست باید مورد توجه قرار گیرد . متأسفانه دیده شده استفاده از کارگران آماتور توسط برخی سازندگان در بستن داربست حوادثی را در پی داشته که جبران هزینه آن به مراتب از اجاره داربست بیشتر بوده است .

3-         اجرای ایمن داربست نیاز به استفاده از لوازم بیشتری از یک اجرای ناایمن دارد . لذا متاسفانه برخی سازندگان برای صرفه جویی و بدون در نظرگیری عواقب هولناک آن از اجرای بخشهایی از پروژه داربست مثل کفراژ یا استفاده از مهاریهای بیشتر در مکانهای مناسب بدلیل کمبود لوازم خودداری می نمایند که هزینه های آن می تواند به مراتب بالاتر از اجاره داربست شود . پ

4-         زمان استفاده از داربست نیز از عواملی است که می تواند در تصمیم گیری برای اجاره داربست مؤثر واقع گردد . قطعاً خرید داربست برای پروژه های با زمان اجرای کمتر از 9 ماه به صرفه نخواهد بود و در این موارد اجاره داربست مقرون به صرفه تر و ایمن تر خواهد بود .

5-         قطعا اجاره داربست می تواند موجب بالا رفتن سرعت پروژه و اتمام سریعتر آن گردد و این امر نیز در بازگشت سریعتر سرمایه سازندگان و سرمایه گذاران موثر خواهد بود چرا که سازندگان با یک تماس تلفنی ساده بلافاصله شاهد انجام کار داربست خود خصوصا در مراجعات میان پروژه خواهند بود . مکرر مشاهده شده بخشهای مختلف پروژه بدلیل فقدان استادکار داربست چند روز معطل مانده و اتمام پروژه عقب افتاده است .    

       لذا با توجه به موارد فوق اجاره داربست گزینه بهتر و مناسبتری نسبت به خرید و اجرای آماتور آن        می باشد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *