مقالات

پیشگیری از مخاطرات داربست  با استفاده از مدلسازی علمی

اجاره داربست

پیشگیری از مخاطرات داربست  با استفاده از مدلسازی علمی :

            ارزیابی سطوح خطر برای مراحل مختلف ساخت و ساز بر روی داربست، با مشاغل دیگر، با هدف جلوگیری از وقوع حوادث سقوط بسیار مهم و متفاوت است. استفاده از تکنیک ها و روش های جدید، مانند مدل سازی اطلاعات ساختمان ، از اهمیت زیادی برخوردار است. اجرای رو به رشد این مدلها در معماری، مهندسی و ساخت و ساز روشهایی را که می توان به ایمنی نزدیک کرد تغییر می دهد.

            داربست به عنوان سازه ای موقت که برای انجام عملیات ساختمانی و در واقع کار بر روی نما و دیگر ارتفاعات ایجاد می گردد بالقوه به عنوان یک تهدید و کار با ریسک خطر بالا محسوب می گردد .

            صنعت ساختمان یکی از مخاطره آمیزترین صنایع است که تعداد زیادی از جراحات و تلفات ناشی از کار را در بر می گیرد. موضوع ویژه حوادث شغلی در صنعت ساختمان، در ارتفاعات ساختمانی و نحوه استفاده از داربست است که معمولاً به سقوط از ارتفاع نسبت داده می شود. مطالعات نشان داده است که تصمیمات اتخاذ شده در محل ساخت و ساز می تواند بر افزایش ایمنی کارگران ساختمانی تأثیرگذار باشد .

            این مطالعه ایمنی ساخت و ساز و داربست را بررسی می کند تا یافته های مؤثری را کشف و شکافهای دانش را برای تحقیقات آینده شناسایی کند. علی رغم تحول عظیم تحقیقات و نوآوری های فناوری برای ایمنی ساخت و ساز، هنوز کمبود آشکار دانش و راه حل برای شناسایی خطرات مربوط به ساخت و ساز روی داربست وجود دارد.

            صنعت ساخت و ساز یک بخش اجتناب ناپذیر از اقتصاد در سطح بین المللی است که درصد قابل توجهی از کارگران فعال را در این صنعت در بر می گیرد.  این صنعت در میان بخش‌های اقتصادی طبقه‌بندی می‌شود که مخاطرات شغلی بالایی دارند و سطح ایمنی شغلی رضایت‌بخشی ندارند. هنگام مقایسه حوادث محل کار در اتحادیه اروپا طی یک دوره 1377 تا 1397، بخش عمران و ساختمان بیشترین تعداد حوادث مرگبار را ارائه می دهد .

       بدلیل عدم رعایت الزامات ایمنی ، حوادث جدی روی داربست یا محل داربست بیش از دیگر حوادث در بخشهای دیگر ساختمان رخ داده است . عوامل متعددی این آمار را افزایش می دهد و منجر به بسیاری از خطرات ایمنی می شود که ممکن است در هر مرحله از فرآیند ساخت و ساز ایجاد شود . در سال‌های اخیر، فناوری‌ها و روش‌های مختلف ساخت و ساز با هدف ارائه راه‌های جدید برای افزایش ایمنی در کل پروژه توسعه یافته‌اند و هدف نهایی ، بهبود روشها بوده است . 

ایمنی کار بر روی داربست :

این مدلسازی اطلاعات داربست ساختمان و مدیریت ایمنی ، خطاهای انسانی را شناسایی کرده و به سرعت با آنها برای جلوگیری از حوادث ساخت و ساز و همچنین پیش بینی، برنامه ریزی و کنترل برنامه زمان بندی می شود .

        مطالعات مختلف امکان پیوند طراحی به کمک کامپیوتر ( اتوکد ) و فرآیند برنامه ریزی را به عنوان جایگزینی برای ماکت ها ایجاد کرده و به فرصت های موجود نگاه می کنند . داده های اصلاحی مهم ترین تغییر در فناوری اطلاعات و ارتباطات برای صنعت ساخت و ساز، مدل سازی اطلاعات ساختمان و داربست بود که گسترش آن در زمینه های صنعتی و دانشگاهی به عنوان یک الگوی جدید رخ داد .

          استانداردهای بین‌المللی به نمایش دیجیتالی مشترک از ویژگی‌های فیزیکی و عملکردی هر شیء ساخته شده‌ای که مبنای قابل اعتمادی برای تصمیم‌گیری تشکیل می‌دهد اشاره می‌کند . برخی از ابزارهای ویژه حرفه ای طراحی، مهندسی و معماری اخیراً به عملکردهای اساسی مانند برنامه ریزی، تحلیل سازه، تجزیه و تحلیل انرژی، ردیابی پیشرفت یا ایمنی محل کار پیوسته اند. این برنامه ها عمدتاً بر روی طراحی، برنامه ریزی اولیه، ساخت و تحویل پروژه یکپارچه زیرساخت ها و ساختمان ها متمرکز است . با این حال، در سال‌های اخیر، محققان تمرکز خود را از مراحل اولیه چرخه زندگی به ملاحظات پایان عمر ساختمان مانند نوسازی ، نگهداری و تخریب تغییر داده‌اند .

         هدف از این مدلسازیها بالا بردن ضریب امنیت در طراحی و استفاده از داربست است که مستقیماً نقش مؤثری در کاهش حوادث ساختمانی دارد .

         متاسفانه در ایران بدلیل سادگی و توجه بیش از حد به صرفه جویی در هزینه ها استفاده از داربست همچنان به صورت سنتی صورت می گیرد و هنوز استفاده ایمن از داربست به جایگاه واقعی خود نرسیده . هرچند بکارگیری سنتی داربست در دسترس تر و کاربردهای بیشتر و ساده تری بلحاظ حمل و نقل ، جابجایی و … دارد.

 

برچسب ها :

اجاره داربست ولنجک # اجاره داربست زعفرانیه # اجاره داربست تجریش # اجاره داربست نیاوران # اجاره داربست باهنر # اجاره داربست جماران # اجاره داربست کاشانک # اجاره داربست سعادت آباد # اجاره داربست فرحزاد # اجاره داربست شهرک غرب # اجاره داربست ایران زمین # اجاره داربست پونک # اجاره داربست جنت آباد # اجاره داربست شهران # اجاره داربست آجودانیه # اجاره داربست آرژانتین # اجاره داربست آسمان # اجاره داربست اختیاریه # اجاره داربست پاسداران # اجاره داربست اراج # اجاره داربست ازگل # اجاره داربست اسکندری –  اجاره داربست سردار جنگل # اجاره داربست شاهین # اجاره داربست اوین # اجاره داربست فراز # اجاره داربست درکه # اجاره داربست باغ فیض # اجاره داربست فاطمی # اجاره داربست ساقدوش # اجاره داربست توانیر # اجاره داربست جردن # اجاره داربست گاندی # اجاره داربست تهرانپارس # اجاره داربست جلفا # اجاره داربست شریعتی # اجاره داربست سید خندان # اجاره داربست چیتگر # اجاره داربست هروی # اجاره داربست حکیمیه # اجاره داربست طالقانی # اجاره داربست آزادی # اجاره داربست درکه # اجاره داربست  دروس # اجاره داربست درروس # اجاره داربست ستارخان # اجاره داربست دهکده # اجاره داربست آبشار # اجاره داربست ونک # اجاره داربست زرگنده # اجاره داربست شیخ بهایی # اجاره داربست آرارات # اجاره داربست آریاشهر # اجاره داربست سوهانک # اجاره داربست انقلاب # اجاره داربست رسالت # اجاره داربست نارمک # اجاره داربست شمیران # اجاره داربست حصارک # اجاره داربست شهرزیبا # اجاره داربست شهرک راه آهن # اجاره داربست کوهسار # اجاره داربست محلاتی # اجاره داربست ارتش # اجاره داربست شیان # اجاره داربست صادقیه # اجاره داربست طرشت # اجاره داربست فرمانیه # اجاره داربست دیباجی # اجاره داربست کامرانیه # اجاره داربست لواسانی اجاره داربست قلهک # اجاره داربست اندرزگو # اجاره داربست کاشانک # اجاره داربست کن # اجاره داربست کوهک # اجاره داربست فردوس # اجاره داربست نوبنیاد # اجاره داربست قدس # اجاره داربست گاندی # اجاره داربست گیشا # اجاره داربست لویزان # اجاره داربست محمودیه # اجاره داربست مجیدیه # اجاره داربست مرزداران # اجاره داربست نارمک # اجاره داربست کشاورز # اجاره داربست ولی عصر # اجاره داربست ولیعصر # اجاره داربست میرداماد # اجاره داربست شمس آباد # اجاره داربست فرجام # اجاره داربست سهروردی # اجاره داربست نیلوفر # اجاره داربست یافت آباد # اجاره داربست یوسف آباد # اجاره داربست کردستان # اجاره داربست پیروزی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *