اخبار سایت

ابلاغ دستورالعمل جدید برای ساخت یک میلیون مسکن در سال

داربست

1402/04/07

دولت با تدوین و ابلاغ دستورالعمل جدید برای ساخت یک میلیون مسکن در سال، مسیر بازشدن یکی از دو گره اصلی این طرح دولتی را ایجاد کرد.

مهمترین وعده رئیس‌جمهوری در این دوره، کنترل قیمت مسکن با تامین خانه ارزان از طریق تولید چهارمیلیون واحد مسکونی به مدت چهار سال بوده اما -صرف نظر از تردیدهای کارشناسی نسبت به اثر ضدتورمی این طرح- تا اینجای کار، روند پیشرفت طرح دولت، نه قابل قبول و نه قابل دفاع بوده است.

دافعه طرح از محل قیمت دستوری ساخت از یکسو و ناسازگاری طرح با توان مالی خانوارهای فاقد مسکن از سوی دیگر، دو مانع اصلی مسکن میلیونی محسوب می شود. اکنون با تصویب توافق مشترک دولت و انبوه سازان برای ساخت خانه های دولتی به شیوه مشارکت ‌در ساخت، به جای پیمانکاری، سازنده ها برای باز شدن قفل تامین مالی پروژه نهضت ملی مسکن امیدوتر شده اند و برای ورود به طرح واکنش مثبت نشان داده اند.

انبوه سازان در ۳۰ درصد پروژه های ساختمانی طرح مسکن میلیونی، شریک می شوند و اجازه پیدا می کنند، واحدهای سهم خود را با قیمت بازار، پیش فروش کنند. صندوق ملی مسکن نیز به چهار ستون طرح که شامل وزارت راه و شهرسازی، انبوه ساز، متقاضی و بانک عامل است، اضافه شده تا ریسک توقف پروژه ناشی از ضعف مالی را پوشش دهد.

با ابلاغ دستورالعمل مشارکت دولت با انبوه سازان در خانه سازی دولتی، ستون پنجم مسکن میلیونی معرفی شد. بر اساس متن این دستورالعمل که با عنوان دستورالعمل ساخت واحدهای طرح نهضت ملی مسکن با روش تامین منابع مالی نقدی و غیرنقدی بعد از توافق و تفاهم انبوه سازان و دولت برای مشارکت در طرح خانه سازی دولتی به تازگی به استان ها ابلاغ شده است علاوه بر دولت، سازنده، مردم و شبکه بانکی، یک ستون دیگر به بازیگران اصلی ساخت یک میلیون مسکن در سال اضافه شده است.

صندوق ملی مسکن بر اساس این دستورالعمل، قرار است در حکم ستون پنجم طرح، به عنوان نهاد مالی پشتیبان، وارد عمل شده و هر جا متقاضیان از تامین به موقع سهم آورده ناتوان شوند، با تامین مالی منابع موردنیاز، از تاخیر در تکمیل و تحویل واحدها جلوگیری کند.

اما مهم ترین رکن و موضوع این تفاهم مربوط به بازگشایی یکی از دو گره اصلی اجرای طرح خانه سازی دولتی یا همان برنامه ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال است.

با ابلاغ این دستور‌العمل، انبوه سازان نه فقط به عنوان سازنده یا پیمانکار ساخت واحدها بلکه به عنوان شریک دولت در ساخت یک میلیون مسکن در سال به این طرح ورود کرده و در قالب مدل مشارکت ۷۰ به ۳۰ مسوولیت تامین هزینه ای معادل ۳۰‌ درصد از ارزش کل پروژه را بر عهده خواهند گرفت.

 

 

# نصب داربست هروی # نصب داربست حکیمیه # نصب داربست طالقانی # نصب داربست آزادی # نصب داربست درکه # نصب داربست  دروس # نصب داربست درروس # نصب داربست ستارخان # نصب داربست دهکده # نصب داربست آبشار # نصب داربست ونک # نصب داربست زرگنده # نصب داربست شیخ بهایی # نصب داربست آرارات # نصب داربست آریاشهر # نصب داربست سوهانک # نصب داربست انقلاب # نصب داربست رسالت # نصب داربست نارمک # نصب داربست شمیران # نصب داربست حصارک # نصب داربست شهرزیبا # نصب داربست شهرک راه آهن # نصب داربست کوهسار # نصب داربست محلاتی # نصب داربست ارتش # نصب داربست شیان # نصب داربست صادقیه # نصب داربست طرشت # نصب داربست فرمانیه # نصب داربست دیباجی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *